De pennen zijn geslepen

Op donderdag 27 oktober 2016 begint voor mij en zes andere logo_de_pennenlotgenoten op de televisie (kanaal NPO 2) een nieuw avontuur getiteld ‘De Pennen zijn Geslepen‘. AvroTros, de omroep die de zevendelige serie de komende donderdagavonden om 20:25 uur uitzendt, verwoordt het zo:

Onder leiding van Saskia Noort, Paul Sebes en Willem Bisseling stappen zeven bekende Nederlanders in de wereld van misdaad, moord en intriges. Ze bezoeken crime scenes, onderzoeken sporen van een misdrijf, raken verwikkeld in achtervolgingen en komen alles te weten over moordwapens en lijken. Daarnaast kruipen ze in de huid van slachtoffer en dader en worden [ze] zelf ook tot op het bot gefileerd.

Dit alles ondergaan de kandidaten om tot het schrijven van een literaire thriller te komen in de eerste literaire competitie op televisie: De Pennen zijn Geslepen. Onder leiding van literair agenten Paul Sebes en Willem Bisseling en bestsellerauteur Saskia Noort ontdekken ze alle aspecten van het schrijversvak en ondervinden ze ieder aspect van een thriller aan den lijve. Wie van deze zeven kandidaten weet al deze ervaringen het beste om te zetten in woorden en mag uiteindelijk een echt boek uitbrengen? De Pennen zijn Geslepen is vanaf donderdag 27 oktober elke week te zien op NPO 2 bij AVROTROS.

Mijn partners-in-crime zijn Monic Hendrickx (actrice), Gerda Havertong (theatermaakster), Arnold Karskens (oorlogsjournalist), Hans Ubbink (modeontwerper), Steven Pont (ontwikkelingspsycholoog) en Tinkebell (kunstenares).

Het is superspannend. Zeker voor mij omdat ik nooit verder gekomen ben dan het schrijven van non-fictie boeken (De eendenman, De bilnaad van de teek en De kloten van de mus [die op 4 november 2016 verschijnt]), en eigenlijk nooit een thriller gelezen heb (die ik me herinner). Niettemin broed ik al langer op het plan om ‘ooit’ een roman te schrijven en deze buitenkans om het echte schrijversvak in competitieverband te leren, heb ik direct gegrepen.

Ik begon enigszins onverschillig aan dit avontuur, maar de juryleden en televisiemakers brachten mij (en mijn mede-kandidaten) al meteen in de eerste aflevering tot het uiterste: we kregen een Uzi en AK-47 in handen gedrukt, onderzochten sporen op een crime scene, en bevroegen een onvervalste moordenaar – allemaal ter inspiratie voor de eerste schrijfopdracht ‘Beschrijf een geloofwaardige moord in 750 woorden’. Spannend, want de concurrentie is moordend!

deelnemers

 

 

 

Leave a Reply

