De otterman

Donderdag 23 februari 2012 mocht ik optreden tijdens een avond met Redmond O’Hanlon en zijn side-kick Alexander Reeuwijk. Zij reisden door het land, onder andere, ter promotie van het boek ‘Darwin, Wallace en de anderen‘ waarin Alexander Reeuwijk O’Hanlon laat vertellen over evolutie in de breedste zin des woords, in de setting van de Artis Bibliotheek. Arminius in Rotterdam was het decor van hun laatste optreden en ik aarzelde geen moment toen de organisatoren (Boekhandel v/h Van Gennep, Studium Generale van de EUR en Arminius) mij vroegen om een bijdrage aan de avond te leveren. Ik ben namelijk een groot fan van zijn boeken. Medio jaren ’80 verslond ik ze: ‘Into the heart of Borneo’ en ‘In trouble again’. Op een van mijn laatste echte expedities – het ophalen van een dood Bruijns boshoen in Indonesië in 2001 – herlas ik de gebundelde Nederlandse vertalingen van deze klassiekers in de moderne reisliteratuur. En nu mocht ik met met hem werken. Het was zowel een grote eer als een groot genoegen.

Tijdens de rijsttafel die we van te voren aten, vroeg hij ‘What was the matter with those mallards you studied?‘ Ik legde hem uit dat dergelijk ‘necrofiel’ gedrag slechts voorkomt wanneer er sprake is van een plotselinge dood in een voor de soort karakteristieke paarpositie, en dat er sprake moet zijn van enig voorafgaand baltsgedrag. Het stelde Redmond gerust.

Na afloop vroeg ik hem om mijn beduimelde exemplaar van ‘De junglereizen’ te signeren. Hij deed het geroutineerd in een bijna onleesbaar handschrift. Thuisgekomen ontcijferde ik de opdracht die Redmond op de titelpagina had geschreven: “To the only otter man I know. Who loves the water shit[?], with great admiration to his work. Redmond“. Onvergetelijk!

Leave a Reply

