Fauna & Gemeenschap: vanaf 5 juli op TV-Rijnmond

Ik vergeet mijn televisiedoop nooit. Op 10 maart 1998 was ik te gast in het VARA tv-programma ‘Laat de Leeuw’. Zangeres Frédérique Spigt – toen in het nieuws vanwege haar deelname aan het Nationale Songfestival – was er ook en wilde een bioloog interviewen. Daarom hadden ze mij opgetrommeld. Paul de Leeuw (beplakt met een Nico-De-Haan-Baard) kondigde mij aan als ‘microbioloog’ en het interview (klik hier voor het fragment) ging over beestjes in huis (niet mijn sterkste kant). Het klikte wel tussen mij en Fré: na afloop smeedden we het plan om ooit samen een natuurprogramma te maken. Er kwam niets van, maar nu – ruim tien jaar later – is het realiteit: vanaf 5 juli zendt TV-Rijnmond elke zondag om 17.15 uur (en elk uur herhaald!), acht weken lang de serie ‘Fauna & Gemeenschap‘ uit. Fré en ik gaan in elke uitzending op zoek naar de verrassende dierenwereld van Rotterdam.

Ik heb met erg veel plezier aan F&G gewerkt: op kreeftenjacht de Heemraadsingel, stoeptegels gelicht op de Coolsingel, uilenballen gezocht op de Zuider Begraafplaats, de mooiste roadpizza ooit gevonden en smerige larven uit de vijver van Fré getrokken. Voor mij waren de absolute hoogtepunten onze vistocht onder de Willemsbrug (zeeprik en zwartbekgrondel gevangen!) en de nacht die we vorsend doorbrachten in Het Park bij de Euromast. Dankzij het enthousiasme van Fré, het kleine, flexibele team van Oogappel Producties (Harm Korst [regie], Ton Spruit [geluid], Jefrim Rothuizen [camera]) en niet te vergeten de high-tech vingercamera is ‘Fauna & Gemeenschap’ een (al zeg ik het zelf) opmerkelijke televisieserie geworden. Klik hier voor nog meer informatie, en kijk hieronder naar een kort promotiefilmpje:

One thought on “Fauna & Gemeenschap: vanaf 5 juli op TV-Rijnmond

  1. Pingback: Varagids: Fauna & Gemeenschap beste regio-tv « Kees Moeliker

Leave a Reply

