De huisbioloog (Atlas – Radio 1) 5 oktober 2008

In uitzending 6 van ATLAS (Radio 1, zondag 5 oktober 2008, 18.15-20.30 uur) spreek ik in mijn rubriek ‘de huisbioloog’ over:

De uitreiking van de Ig Nobelprijzen 2008. Ik ben in nauw betrokken geweest bij de ceremonie in het Sanders Theater van Harvard University waar afgelopen donderdag de Ig Nobelprijzen werden uitgereikt. De prijzen belonen onderzoek onderzoek ‘dat mensen eerst aan het lachen maakt en daarna aan het denken zet. De ceremonie is een soort Monty Python aflevering, waarbij het publiek constant papieren vliegtuigjes gooit en de nieuwe winnaars 60 seconden krijgen om hun dankwoord uit te spreken. Hier zijn de winnaars en hun wapenfeiten te vinden.

Mijn rol in de ceremonie was beperkt. Ik vertaade simultaan en mocht als ‘terugkerend winnaar’ (ik won een Ig in 2003) even ‘hallo zeggen’. Dit jaar was ik er voor de vijfde keer. Normaal gesproken zwaai ik altijd even met de opgezette eend die ik in 2003 gebruikte en daarna schonk aan het Museum of Comparative Zoology van Harvard University. Elk jaar leende ik probleemloos de eend van het museum. Dit jaar ging dat niet door. Het museum had haar ‘uitleenbeleid’ gewijzigd en het gebruik van een museumstuk op het toneel is niet (meer) toegestaan. Helaas, geen ‘Igduck’. Gelukkig vond ik een waardige stand-in (zie foto).

Deze keer ben ik niet in de studio maar op Logan Airport in Boston, onderweg naar huis.

Leave a Reply

