De huisbioloog (Atlas – Radio 1) 28 september 2008

In uitzending 5 van ATLAS (Radio 1, zondag 28 september 2008, 18.15-20.30 uur) spreek ik in mijn rubriek ‘de huisbioloog’ over:

Oerbos in de uitverkoop. Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam heeft afgelopen week een paar mooie stukken oerbos dat afgelopen zomer werd opgegraven nabij Roderwolde (Drenthe) aan de collectie toegevoegd. Datering met de C14-methode kwam uit op een ouderdom van 8000 jaar. Het gaat vermoedelijk om de oudste bosresten die in Nederland gevonden zijn. Een stronk met wortels wordt momenteel in het Rotterdamse museum tentoongesteld. Ook Naturalis heeft een stuk oerbos voor het nageslacht bewaard. Het oudste hout van Nederland is niet alleen voorbehouden aan musea. De landbouwer die de stronken opgroef omdat zijn akker lastig te maaien was, verkoopt ze op markplaats.nl (zoek bij tuinbeelden en tuinkabouters). Ik neem een stuk 8000 jaar oud bos mee naar de studio.

Het Dode Dier van de Week (DDW) is de bladkoning (Phylloscopus inornatus), een piepklein (10 cm) groengeel zangvogeltje dat broedt in Rusland, oostelijk van de Oeral tot in het verre oosten. Ze overwinteren in Zuidoost-Azie. Sommige bladkoninkjes vliegen tijdens de trek de verkeerde kant op en komen in september en oktober in West-Europa terecht. In Nederland worden er elk najaar ongeveer honderd gezien. Afgelopen week werd er langs de St.Jobskade in Rotterdam een door een kat gegrepen. Het onfortuinlijke  vogeltje overleefde het trauma niet en nu is hij (een jong mannetje) een museumstuk. Ik neem hem mee. Over de trek van de bladkoning gaat een intrigerende theorie rond.

Onwaarschijnlijk Onderzoek. Maandag vertrek ik voor een kleine week naar de Verenigde Staten. Eerst naar New York waar ik dinsdag (30 september 2008, 13 en 16 uur) in het Museum of Sex een zogenaamde ‘gallery chat’ (praatje op zaal) hou in de tentoonstelling ‘The Sex Lives of Animals‘, samen met de conservator van het museum, Sarah Jacobs (zie foto). Ik was adviseur voor enige inhoudelijke aspecten van deze expositie. Daarna verder naar Cambridge (Massachusetts) waar ik nauw betrokken ben bij de 18e Ig Nobel prijs ceremonie in Sanders Theater van Harvard University. Op donderdag 2 oktober om 19.30 uur (locale tijd) worden de 10 nieuwe prijswinnaars bekendgemaakt en in het zonnetje gezet. De Ig Nobelprijzen belonen (onwaarschijnlijk) onderzoek dat mensen ‘eerst aan het lachen maakt en daarna aan het denken zet’. Sinds ik de even vaak verguisde als bejubelde prijs in 2003 won, ben ik als ‘chief’ van het European Bureau of Improbable Research nauw betrokken bij de organisatie van de ceremonie en het selecteren van de (6000) genomineerden. Welke tien wetenschappers zijn dit jaar de gelukkigen?

Leave a Reply

