The March of the Mallards

Stewart LeeAl geruime tijd roep ik dat ‘mijn eend‘ vele mensen heeft geinspireerd. “Wie dan?” hoor ik vaak. Goed, ik zal er af en toe eentje in het zonnetje te zetten. Als eerste, hierbij, de gevierde Britse stand-up comedian Stewart Lee. Een van zijn conferences uit 2007 is getiteld ‘The March of the Mallards‘ en begint met een vergelijking tussen het gedrag van pinguins en wilde eenden. Hier is het filmpje, en hier zijn tekst: (vrij vertaald)

“[…] Ik zag de film ‘The March of the Penguins’ die ‘Religieus Rechts’ in de Verenigde Staten zo mooi vindt omdat pinguins in die film een in beginsel ethisch leven leiden: ze zijn eeuwig trouw aan hun partner en brengen hun jongen met liefde groot. […] De natuur is moreel [in die film]. Ik moest daar aan denken toen ik wilde eenden bestudeerde: het is het enige dier dat zich uitsluitend door middel van groepsverkrachting voortplant, en de enige vogel die door wetenschappers gefilmd is terwijl ze zich bezighielden met homoseksuele necrofilie. […]”

Met dank aan Steve Farrar (Edinburgh), groot fan van Stewart Lee, die mij op het bovenstaande attendeerde.

One thought on “The March of the Mallards

  1. Pingback: Improbable Research » Blog Archive » The March of the Mallards

Leave a Reply

