De Nederlandse Ig Nobel Night: 20 september, Leiden, Stadsgehoorzaal

Komende week staat voor mij in het teken van de Ig Nobelprijzen die onderzoek belonen ‘die je eerst aan het lachen maken en daarna aan het denken zetten’. Voor mij altijd een hoogtepunt, met in de nacht van donderdag op vrijdag (20/21 september) de ceremonie waarbij Nobelprijswinnaars de Ig Nobelprijzen overhandigen aan tien nieuwe winaars. Dit alles in het sfeervolle Sanders Theater van de Harvard Universiteit. Als het even kan ben ik er bij. Als oud-winnaar mag ik altijd terugkomen om on stage even te zwaaien naar het publiek. Als Chief van het European Bureau van Improbable Research (de organisatie achter de Ig Nobelprijzen) is het ook het moment om het hoofdkantoor in Cambridge (Mass.) bij te staan in een hectische week. Toch blijf ik dit jaar in Nederland. Dat is de schuld van Jacqueline Pijcke en Patrick Praaning, twee professionals met hart voor (vrolijke) wetenschap. Zij benaderden mij begin dit jaar met de vraag ‘wordt het geen tijd voor een Nederlandse Ig Nobel Night?’. Vooral dankzij het enthousiasme en de volhardenheid van dit duo (verenigd in de Stichting Future Bites) is dit evenement ook werkelijk van de grond gekomen, in Leiden.

Toen we zes jaar geleden het European Bureau startten, hield ik dit niet voor mogelijk. Ig Nobel winnend onderzoek werd toen nog lachend (dat wel!) weggewuifd als ‘zinloze wetenschap’. Het tij is nu gekeerd dankzij acht Nederlandse Ig-winnaars die stuk voor stuk geweldige ambassadeurs van onze club zijn. U kunt er zes ontmoeten, aanstaande donderdag vanaf 22.00 uur in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Kom naar de eerste Nederlandse Ig Nobel Night! In het voorprogramma, behalve mijn mede-winnaars, ook 24/7 lectures van Hans Clevers (president KNAW), theoretisch natuurkundige Carlo Beenakker en filosoof Bas Haring, en een echte Ig-klassieker, de mini-0pera ‘Atom and Eve‘ (die werd opgevoerd toen ik in 2003 mijn Ig won). Presentatie: Menno Bentveld. Daarna om 01.30 schakelen we over naar Harvard voor een live stream van de 22e Ig Nobelprijs Ceremonie. Ik kan u verzekeren, het is weer een goed Ig Nobeljaar. Ik hoop u te mogen begroeten.

Er zijn nog plaatsen in de Stadshoorzaal, u kunt ze hier bestellen. Of bellen met de kassa:  0900–900 1705 (25 ct pm)

Leave a Reply

